Koopingoor.nl

Dit keer gaat mijn column voor de lokale media Hofstreek Omroep en het Hofweekblad over de strijd tussen de plaatselijke middenstand en de grote internetverkoopsites.

Ik zag dat mijn zoon bezig was op de website van een elektronicabedrijf. Zijn bluetooth-box had het begeven. Althans: was niet meer op te laden. Ik denk een kapot onderdeel van een paar euro’s, maar tegenwoordig wordt dat spul zo gemaakt dat je bij het minste of geringste alles moet vervangen. Of zoals wijlen country-artiest Merle Haggard prachtig zong: “Wish a Ford and a Chevy, could still last ten years as they should”.

Terug naar mijn zoon en zijn boxje. Een paar drukken op een paar knoppen en de volgende dag stopte er een busje voor de deur die weer muziek in het leven van zoonlief bracht.

Tijdens het eten hadden we het er even over. Ik vroeg waarom hij niet even Goor in was gefietst om te kijken of het ook om de hoek verkrijgbaar was. Hij keek me aan met een blik die alles vertelde: daar had hij geen seconde aan gedacht.

Ik legde hem uit dat hij zaterdags voetbalt in een shirt waarvoor hij niet hoeft te betalen. En dat dat mede komt door alle reclameborden die langs het veld staan. “En zie jij daar BCC of Coolblue tussen staan?”, vroeg ik hem terloops. Hij zou er de volgende keer beter op letten, beloofde hij plechtig. (lees verder onder de foto)

‘Dat bestel ik even via internet’ is zeker bij de jeugd allang de eerste reflex geworden. Maar waarom gebeurt dat nauwelijks bij de plaatselijke middenstand?

Het zal wel een utopie blijven, maar hoe mooi zou het zijn als er één groot digitaal winkelportaal zou zijn voor heel Goor, of Hof van Twente voor mijn part.

Via dat kanaal moet er dan een zo groot en breed mogelijk aanbod zijn. Als ik ‘spijkerbroek’ op die site intik moeten alle soorten, maten en prijzen voorbijkomen van alle lokale aanbieders. Met een bezorgservice. En als ik morgen een ‘klauwhamer’ nodig heb? Zelfde verhaal, al is de kans nihil dat ik met een klauwhamer aan de slag ga.

Natuurlijk zal het een heidens karwei worden om dat technisch voor elkaar te boksen. En een nog helsere strijd zal het worden om de winkeliers en middenstanders op één lijn te krijgen.

Maar ik geloof echt dat het een prachtige lokale tegenhanger kan worden van de Zalando’s en Coolblue’s van deze wereld. Ik heb het niet gecheckt, maar het zou zomaar een landelijke primeur kunnen zijn. Gaat het eens een keer niet over asbest als de naam Goor elders in het land valt.

Dat mijn zoon in de toekomst denkt: ‘ik kijk ook even op koopingoor.nl.

Journalistiek tags: